KASIH YANG TERCIPTA ANTARA KITA

Wednesday, September 9, 2009

MAKNA INDAHNYA SYAWAL

AL-FATIHA BUAT NENEK TERSAYANG..

2 hari sebelum balik kg, aku kehilangan insan yang aku sayang. sehari sebelum ramadhan menemui kita. apalah yang mampu dilakukan oleh cucu yang jauh diperantauan. hanya doa mengiringimu. tanggal 20 ogos 2009. aku tidak dapat melelapkan mata. jam 4.25 pagi, aku menerima panggilan dari abah di kampung. nenek yang kusayang telah tiada. termenung seketika di atas katil. lantas tidur yang baru 2 jam langsung tidak terasa. aku bangun lalu membaca yassin. beberapakali aku tertunduk menahan sebak. apalah erti ramadhan ini...

tahun ini baru kali pertama aku beraya dengan suami namun tahun ini aku kehilangan sseorang yang amat bermakna dalam hidupku. terdengar suaranya yang memanggil. tawanya... jeritannya.. senyumannya... terlalu rindu..

22 ogos 2009... aku tiba di lapangan terbang sultan ismail. keluarga mertuaku menanti dan petang itu aku terus ke kampung. bila kaki ini melangkah terasa sunyi... sedihnya hati. aku tidak dapat menatap wajahnya buat kali terakhir.

pagi itu aku kekubur. ku renung pusara itu... YA ALLAH... KAU AMPUNILAH DOSANYA DAN KAU TEMPATKANLAH DIA DITEMPAT ORANG-ORANG YANG BERIMAN.

"BUATMU NENDA ROMLAH BINTI HJ SIDEK"

No comments: